Zwemmen met de krokodillen

13 juni 2018 - Darwin, Australië

Hi all!

Het tweede gedeelte van de tour is alweer voorbij en inmiddels is het avontuur op de westkust alweer geëindigd.

Wandelen met de krokodillen
Toen we voor onze 2e tour 9-daagse tour vanuit Broome opgehaald werden, hadden we er veel zin in, totdat we de rest van de groep zagen: alleen maar 60+-plussers! Gelukkig waren we nog met 5 'jonkies' en Jill, de vrouw van 73. Het was eerst nog even aftasten maar iedereen bleek aardig. De eerste avond maakten we een wandeling in tunnel creek, met onze zaklampen. In het pikkedonker liepen we regelmatig door een rivier onder een aantal grote rotsen. Er vlogen vleermuizen en onze gids Mick (net als Mick van Crocodile Dundee, hij heeft zelfs een hoed van krokodillenleer met tanden erop!) had een slang gevangen. Als je op het water scheen zag je oogjes van zoetwaterkrokodillen oplichten, maar deze vallen je niet zomaar aan. Wij lekker tot onze kont het water in daar! We kwamen nog uit bij een gangenstelsen met van die supermooie mergelstenen met glitters erop. Wat een geweldige nachtwandeling. We sliepen weer lekker in een swag in the middle of nowhere.

De daaropvolgende dagen deden we genoeg toffe dingen. Zo werden we gedropt bij de Manning Gorge. Eerst een uur lopen, daarna 2 uur in de rivier en gedeeltelijk over stenen terug. Links en rechts van die hoge rode rotsen met groene planten ertussen. Af en toe moesten we een slang, leguaan of dodelijke spinnen proberen te ontwijken, maar het was echt geweldig. We moesten genoeg klimmen en klauteren, net als de dagen die volgden.

De mooiste waterpoel ooit
Elke keer als we een wandeling over stenen en door rivieren gemaakt hadden, werden we getrakteerd op een fantastische waterpoel of waterval. Een keer zwommen we in een rivier waar krokodillen waren. Af en toe even om je heen kijken maar het was zo verkoelend! Een van de dagen gingen we naar Emma Gorge, de mooiste waterpoel en waterval die ik ooit gezien heb, precies zoals hij moet zijn: hele hoge rotsen, een smalle waterval naar beneden, lianen, jungleplanten, en beneden een heerlijke verkoelende waterpoel. Er was een hoekje met warm water doordat het net uit de muren kwam, te lekker.

Mick ging ook een keer volop de rem om vervolgens een python te pakken die op de weg lag. Ook kwam 'ie met een babykrokodil aanzetten toen we op een onbewoond eiland sliepen. Dat was bij Lake Argyle, waar 30.000 zoetwaterkrokodillen zwemmen, en daar zijn wij ook weer lekker het water ingeplonst. Ze zeggen wel dat die geen mensen aanvallen maar het is toch wel akelig als je in het water zit en je weet dat er krokodillen onder je zwemmen. Er waren daar ook van die bomen met dikke spinnenwebben erin. Die webben zijn zo sterk dat als je erin rent, je wordt teruggeslingerd. Ieuw ieuw ieuw!!!! In dat lake waren ook 'squirtende' ofwel spugende vissen, als je ze een stukje brood aanbood kreeg je een plens water in je gezicht. Ik kan wel zeggen dat we een echte Aussie ervaring gehad hebben. De laatste dag hebben we nog kennisgemaakt met Charlie, de opgezette waterbuffalo die toen hij nog leefde een rolletje had gehad in Crocodile Dundee.

Dagen stinken
Zelfs de momenten dat we uren in de auto zaten waren geweldig. De natuur is werkelijk prachtig en ik krijg geen genoeg van de bergen en uitzichten. Elke avond zaten we rondom het kampvuur met bier en wijn om daarna in onze swag op de meest prachtige plekken in slaap te vallen onder de sterrenhemel. De mooiste plek was ergens naast de Gibb River, waar we een 360 graden uitzicht hadden. Overal vlaktes met mountainranges (van die Grand Canyonbergen), de rivier en vergezichten. Zo jammer dat de avonden zo kort zijn, ik ben helemaal kapot aan het einde van elke dag en we moesten elke dag rond 6 uur het bed uit. Een dag zelfs om kwart voor 4. Ik had niet gedacht dat ik het kamperen zo leuk zou vinden, geen elektriciteit en stromend water en de hele dag in vieze kleren rondlopen en niet kunnen douchen. Ik slaap beter dan in een hostel en je maakt het land beter mee dan wanneer in een hostel slaapt. Te geweldig.

Hartverzakking
Ik kreeg nog een hartverzakking toen ik mijn paspoort niet kon vinden. Bij de bottleshop moest ik mijn paspoort laten zien en daarna wist ik niet meer waar ik hem gelaten had. De hele bus doorzocht, tassen in en uitgepakt en iedereen zocht mee. Bleek hij in de swag te liggen of all places. Pff wat was ik blij toen 'ie weer tevoorschijn kwam.

Aan het einde van de laatste dag reden we Darwin in, wat groter is dan verwacht. Ik vond dat niet leuk, we waren 3 weken alleen maar buiten geweest (afgezien van de paar nachtjes in het schattige Broome) en nu ineens kwamen we in een stad terecht. Bleh! Na een lekkere douche gingen we uiteten met de groep en op stap. De daaropvolgende dagen bracht ik door met drankjes op het dakterras van het hostel en bij het aangelegde strand in de stad (bij het echte strand mag je niet zwemmen in verband met de saltys, de zoutwaterkrokodillen).

Na twee dagen stond de volgende trip voor de deur: Kakadu NP! De spectaculaire Jim Jim Falls waren de dag van vertrek pas geopend, terwijl ze normaal al 2 maanden eerder openden. Maar er waren nog te veel krokodillen omdat het waterpeil nog te hoog was. Maar wij hadden geluk en konden er wel naartoe. Dat was weer prachtig, eerst over stenen klauteren en daarna werden we getrakteerd op een heerlijke waterpoel. Verder reden we langs Aboriginal tekeningen en zwommen we op andere plekken. We zagen nog babyschildpadjes!

Gisteravond heb ik afscheid genomen van Bonnie, superjammer. We hebben twee hele toffe maanden gehad. Zij vliegt naar Nieuw-Zeeland, ik vandaag naar Brisbame waar ik mam vanavond zal zien.

Groetjes!

1. Tonnie:
    13 juni 2018
    Je bent écht óók een Aussie geworden geloof ik.....geen wonder dat er familie woont alhoewel hoop ik toch écht wel dat je in Nederland blijft wonen.

Goddank je paspoort gevonden!!

Fantastisch verhaal heb je weer geschreven! Wat betreft die dikke spinnenweb dat heb ik op tv ooit gezien die zijn ieeek 👎 en de spinnen óók. Maar als je zoals jij schitterende watervallen parken wildlife etc etc en dan óók nog een zogenaamde Crocodile Dundee (Mick) treffen, dan maakt dat weer alles goed.

Ik zie liever de oogjes van Coondrie onze kater oplichten in plaats van zoetwater krokodillen. Zo'n babycrock zien is natuurlijk wel leuk.

Jij zou een goede auteur zijn om een prachtig boek te schrijven over je backpack World tour! Ik koop het meteen!

Fantastisch dat je nu samen met Gertie HARTVERWARMENDE en WAARDEVOLLE herinneringen kunt maken waar jullie nog jaren over zullen napraten.
    Pas goed op elkaar.....Geniet van elkaar en het schitterende Australië.
    XX-jes van ons 😘 😘 en een pootje van Coondrie
  2. Bonnie:
    25 juni 2018
    Ik was vergeten je blog te lezen, super leuk om nu terug te lezen omdat ik dingen lees die ik alweer vergeten was ☺️ . We hebben echt 2 super toffe maanden gehad die ik me altijd blijf herinneren. 😘😘