De mooiste camp spot ooit

4 juli 2018

Ik zit nu in het vliegtuig naar Bali, te wachten tot we vertrekken. Tijd om de afgelopen 3 weken op papier te zetten. (Inmiddels ben ik al 3 dagen in Bali maar laat ik het even bij het oorspronkelijke verhaal houden).

Het begon 3 weken terug in Brisbane, waar ik mam in de warmte van de zwoele zomeravond aantrof bij het hotel. Zo gek maar toch ook zo normaal om haar hier te zien, in het land waar ik al een tijdje bivakkeer, aan de andere kant van de wereld. We zijn die avond de kroeg ingedoken om het te vieren.

Speculaas!
De dag erna vertrokken we naar Bill en Bernie, waar we een paar dagen verbleven. Ze namen ons op sleeptouw naar onder meer de mount Coolum, vanwaar we een prachtig uitzicht hadden over de omgeving. Ook aten we broodjes met speculaas bij een supermooie waterval/poel, dronken we wijn bij zonsondergang en maakten we een wandeling om 7 uur smorgens, gevolgd door een koffie. Ook deden we de coastal walk in Noosa, waar je via stranden wandelt. Het was erg leuk om Bill en Bernie en andere familieleden te zien en des te jammer om ze weer goodbye te zeggen!

Maar het was ook het begin van onze roadtrip. 10 dagen in een campervan van Brisbane naar Cairns rijden, zo'n 1800 km. De eerste dag reden we naar Noosa, waar we even bijkwamen van onze linksrijervaring. Wat is het heerlijk om in Australië te rijden, zo weinig verkeer en de mensen rijden er zo relaxt! Je kunt het verschil wel merken met het Nederlandse verkeer dat langs je heen raast en waar je helemaal kapot bent na een dag. De tweede dag gingen we naar Fraser Island. Daar is Lake McKenzie het hoogtepunt: een supermooi meer met helderblauw water. Het zand is zo fijn dat je er je juwelen mee kunt polijsten en het water is zo schoon dat je tanden er witter van schijnen te worden. We reden met onze 4WD over de smalle niet erg toegankelijke wegen door de jungle en maakten een wandeling langs een rivier die zo stil was dat je het water gewoon niet hoorde.

Kangaroos voeren
De derde dag reden we naar een onvergetelijke camping spot: Horizons Kangaroo Sanctuary, waar kangaroos opgevangen worden die hun ouders verloren hebben door verkeersongelukken. Allemaal beestjes die zich om je heen verzamelen om eten van je te krijgen, hoe leuk en Australisch was dat. De omgeving was bovendien geweldig. We dronken een wijntje naast onze auto terwijl we bovenop een berg met uitzicht op de zee de zonsondergang aanschouwden. Hoe mooi was deze camp spot!

De dag erna vertrokken we naar een campingspot bij Clairview in de buurt. Dat was niet meer dan een grasveld waar we onze auto konden neerzetten, maar hartstikke prima. Zo leuk om zelfvoorzienend te zijn. Zaten we lekker onze eigen hamburgers te maken! Er was wel een weeshond die pas sinds kort opgevangen was en dus niet heel goed luisterde. Hij liet mam maar niet met rust toen ze de volgende ochtend wilde douchen. Dat was wel aardig irritant.

Parkieten voeren
We reden die dag naar Airlie Beach, waar ons een leuke verrassing wachtte. Om 4 uur kon je namelijk de rainbow lorikeets voeren: superschattige gekleurde parkieten die met z'n allen op je komen zitten om de kletters broodpap van je hand te komen eten en ze vervolgens overal op je te spetteren. Maar og wat was dat leuk!! Hoogtepunt van de dag. 'S avonds na weer een culinaire maaltijd zijn we vroeg het bed ingedoken, nadat we eerst nog een wandeling gemaakt hadden. De dag erna relaxten we wat in het centrum, waar we koffie en arretjescake (Portugese Salami Slice noemden ze het hier) namen en we een wandeling maakten naar de haven en langs de winkeltjes. Daarna terug naar de camping waar we lekker relaxten, puzzels maken en wijn dronken. En om 4 uur natuurlijk weer de vogels voeren!

Bevriezen op de boot
De dag erna was het tijd voor onze dagtrip naar Whitsunday Island. Het begon met een wilde trip op de catamaran in weer en wind en regen. Oh wat was het koud. De eerste stop was Whitehaven Beach, een prachtig wit strand met zo'n mooi helder blauwgroen water. Er was een Chinees meisje dat de hele dag met ons optrok, zoals het een Aziaat betaamt nam ze flink wat selfies en ze had een GoPro bij zich, wat natuurlijk erg handig was! Ze attendeerde ons op een wandeling naar een uitzichtpunt wat erg de moeite waard was. Onderweg kwamen we nog Goanna's tegen van een meter lang, lizards.

Terug op de boot genoten we van een Aussie BBQ-lunch. Daarna gingen we snorkelen. We werden op zo'n reddingsboot naar de plek gebracht en moesten toen achterover het water induiken. Het zicht was helaas niet super. We konden helaas de bekende Hill Inlet Lookout niet bezoeken doordat we met de boot er niet konden komen in verband met laagtij of zoiets. Dat was erg jammer, maar gelukkig was Whitehaven Beach ook erg mooi.

Krokodillen knuffelen
De dag erna reden we naar Townsville. Magnetic Island stond voor de volgende dag op de planning, maar aangezien we daar een volle dag zoet mee zouden zijn en we beiden behoefte hadden aan relaxen, besloten we een middag te spenderen in de Billabong Sanctuary, een soort opvanghuis voor Australische dieren. We konden op de foto met krokodillen, deden een slang on onze nek, konden zien hoe groot wombats eigenlijk waren en waren erbij toen de krokodillen gevoerd werden. En we konden koalabeertjes aaien, hoe fluffy zijn die eens eigenlijk! De dag erna deden we rustig aan. We puzzelden wat, ontbeten en dronken koffie. Daarna gingen we naar het centrum, waar we de Castle Hill opreden voor een uitzicht over de stad. Ook dronken we koffie bij een barretje en liepen we langs het strand, dat The Strand heette. Het centrum was niet spectaculair mooi maar wel aardig om even doorheen te lopen.

Vliegtuigen spotten
De laatste dag zaten we alweer vroeg in de auto, maar er was een raar geluid wat we niet vertrouwden, waardoor we uiteindelijk een uur en een kwartier later pas echt vertrokken. Ik was uiteindelijk helemaal klaar met de auto want we moesten elke keer op andere plekken stoppen omdat we zelf moesten stofzuigen, de auto moesten wassen en iets moesten bijtanken. Daarna reden we weer te ver door zodat we niet meer het terrein bij het verhuurbedrijf konden oprijden en het daar natuurlijk onmogelijk was om te keren, en intussen kwam de eindtijd in zicht. Eindelijk hadden we onze auto dan ingeleverd. Maar natuurlijk deed de Uberapp het niet dus ik zat me dood te ergeren. Intussen kwamen er wel 3 vliegtuigen heel laag over omdat we naast het vliegveld waren dus dat was wel echt gaaf.

Churros in Cairns
Een kwartier later stonden we bij Tania op de stoep. Zo leuk om haar en Pete en de kids weer te zien. Er was ook een vriendin van Tania, Kim, die ons rondreed als Tania moest werken. Zo gingen we naar de Crystal Cascades, naar een mooie botanische tuin met allemaal tropische planten en aten we churros op de night market. Een dag namen mam en ik de boot naar Fitzroy Island. Het weer was weer klote dus het was afwachten of het iets zou worden die dag maar we waren niet teleurgesteld. We liepen eerst naar de top van de berg op het eiland. Op de weg ernaar toe hadden we een prachtig uitzicht maar toen we eenmaal boven waren was het zo extreem mistig dat je niks meer kon zien. Daarna liepen we via een vuurtoren terug en gingen we door naar Nudey Beach. Een prachtig koraalstrand met dat mooie blauwe water. Iemand spotte nog een slang waarna het halve strand erop afrende, maar helaas was hij hem al gepeerd.

Vandaag was onze laatste dag in Australië. Die drie weken zijn voorbijgevlogen, dat moment dat ik mam voor het eerst zag lijkt echt een eeuwigheid geleden. Ik vond het erg leuk dat mam ook een stukje heeft gezien van datgene wat ik meemaak en ik vond het erg leuk dat samen met haar te beleven (bedankt mam! :) ).

Nu ben ik al drie dagen in Indonesië. Maar daarover later meer!

1. Gertie Brünken:
    5 juli 2018
    Hee Lianne, fijn dat je het leuk vond. Ik ben zelf ook heel blij dat ik een stukje van jouw reis mee heb mogen maken. Dat ik een inzicht heb gekregen in hoe jij deze regelt en organiseert. Want daarin gaat stiekem toch meer tijd zitten dan je denkt. Maar we hebben samen veel leuke dingen gedaan en gezien, en vooral ook genoten. Ik had dit niet willen missen!
  2. Tonnie:
    7 juli 2018
    Schitterend verhaal van jullie trip door Australië, en ja zéker heeft Gertie óók genoten ze straalt nog steeds van blijdschap!! Ik heb al wat foto's gezien TOPPIE die kangoeroes en parkieten voeren geweldig. Deze 3 weken zijn extra waardevol voor de rest van jullie leven Lianne en Gertie!! Heerlijk om jullie familie te zien en jullie familie heeft goed voor jullie gezorgd en heeft zéker óók genoten. Lianne ik hoop dat het laatse deel van je wereldreis nu dus Indonesië óók fantastisch is voor jou! Pas goed op jezelf geniet en wij zijn blij je weer gauw te zien in Helden. XX-jes van ons 😘😘en een pootje van Coondrie 😽