Nog drie weken :o

16 januari 2018 - Santiago, Chili

Hi!

Ben nu in Santiago. De afgelopen weken heb ik een beetje rustig aan gedaan, als in dat ik me vooral niet teveel verplaatst heb.

Kerst met 30 graden
Even terug naar de Kerst. We verbleven in een hostel op 30 min lopen van het dorpscentrum in het woestijndorpje San Pedro de Atacama in Noord-Chili, dus we zaten redelijk in the middle of nowhere. 30 graden, een zwembad bij de hand en biertjes drinken. Dat was kerst 2017. We maakten samen (met de mensen met wie ik zo'n drie weken gereisd heb) een kerstlunch op de 24e en 's avonds aten we een kerstdiner met het hostel. Verder huurden we een fiets om Valle de la Luna te verkennen, een omgeving die eruitziet als een maanlandschap. Het was leuk maar ook zwaar, we hadden het zwaar onderschat. Ik had 2 liter water bij me maar dat bleek toch te weinig. We waren midden in de woestijn en doordat we een andere weg namen die ineens erg lang en steil bleek te zijn, waren we op het heetst van de dag nog steeds door de woestijn aan het fietsen. Uiteindelijk zijn we maar teruggelift want het ging echt niet meer.

De dag erna besloten we met de fietsen op pad te gaan maar niet te ver. We vonden een boom langs een rivier (wat nogal bijzonder is omdat het water van de een op de andere dag kan verdwijnen). We genoten van een luxe maaltijd met onder andere brie, serranoham en lekker kaasbrood van de Franse bakker.

Een paar dagen later vloog ik samen met 2 anderen naar Santiago, waar we ook een aantal anderen weer troffen. Het was een week van uitgaan, bij het zwembad liggen, door de stad slenteren en relaxen. Helaas moest ik afscheid nemen van de groep op 30 december. Maar de dag erna heb ik met een aantal mensen in het hostel het nieuwe jaar ingeluid. Er werd ook een halfuur vuurwerk afgeschoten vanaf een hoge toren in het centrum.

Twee dagen later nam ik de bus naar Pichilemu voor mijn eerste workaway, vrijwilligerswerk. Ik ben twee weken gebleven bij een Nederlands/Belgisch koppel dat hun eigen vakantiehuis op een ecologische manier realiseert. Het waren twee weken die bestonden uit een koud biertje drinken na een lange werkdag in het zonnetje, een duik in de ijskoude zee op 10 min. loopafstand, voor het eerst in mijn leven de milkyway superduidelijk kunnen zien, met 10 man achterin de pick-up naar het dorp, uit eten in Pichilemu (dat op 20 min. rijden ligt van La Sirena, het landgoed waarop het vakantiehuis zich bevindt), prachtige zonsondergangen terwijl we van een Chileens wijntje genieten, spelavonden met de kaarsjes op tafel en naar de zee en het strand kijken op het dak van het huis. Maar natuurlijk ook 5 dagen per week werken aan het huis. Ik hoorde bij het roofteam en met een aantal anderen maakten we het dak eerst waterdicht met een soort papier en bedekten we het daarna met zo'n asfalttegels. Ook werkte ik aan het terrashekje en een aantal andere klussen. Deze twee weken heb ik zoveel nieuwe dingen geprobeerd. De tijd die ik hier met An en Karel en de andere vrijwilligers heb doorgebracht, was een van de hoogtepunten van mijn Zuid-Amerikareis. Eergisteravond had ik mijn afscheid en iedereen maakt voor hij weggaat een totem, een herinnering voor in het nieuwe huis. Samen met de Franse Paul (met wie ik een tweetal vormde in het roofteam), maakte ik een avocado van hout die we 'opensneden'. Palta (zoals ze die hier in Chili noemen) was altijd als eerste op bij het ontbijt en de lunch en deed ons daarom erg aan dit project denken. Maar ook het feit dat we samen werken aan één project en dat delen, vonden we passen bij het delen van de avocado, zoals we ook altijd doen.

Nu ben ik weer in Santiago. Ik heb gisteren afscheid genomen van iedereen en de bus genomen. Wat een fantastische tijd heb ik gehad daar. An en Karel zijn zulke leuke mensen, ze hebben zoveel voor ons als vrijwilligers over en het was erg leuk om met de 15 andere vrijwilligers voor ze aan de slag te gaan. Ze zoeken een soortgelijk project in Europa dus misschien ga ik nog wel een keer bij ze langs Workawayer.

Vandaag ga ik weer beginnen met reizen. Net Karin ontmoet, die helemaal vanuit NL komt. We gaan 3 weken backpacken in het zuiden van Chili en Argentinië. Zo leuk om haar te zien!!

Nou dat was weer een heel verhaal. Over 3 weken ben ik alweer thuis!

Groetjes Lian

1. Anja Gerstmans:
    17 januari 2018
    Mooi verhaal Lian,
    Fijn dat je het zo leuk hebt gehad!
    Mooie herinneringen,... Nu Zuid Chili met je vriendin.. Geniet ervan de komende 2.5 week. En dan weer even thuis!
    Denk dat het weer een warm welkom zal zijn thuis.. 💜
    Hier is het koud,en nat weer. Hagel regen,en wat natte sneeuw. Hoop dat de lente gauw z'n entree doet hier.!
    Lian geniet zolang je kan,en kijk goed uit! 😄 tot je volgende verhaal lieve meid 💜 groetjes Anja 🎈
  2. Tonnie:
    17 januari 2018
    Fantastisch dat je het zo'n geweldige workaway hebt gehad bij An en Karel in Pic helemaal, ik ben blij dat ik je die link gestuurd had.
    Een soortgelijk project in Europa niet verkeerd voor je....écht wat voor jou.
    Ga genieten van het zuiden van Chili en Argentinië met Karin.
    Weer backpacken met z'n tweeën gezelliger en veiliger.
    Ik heb genoten van je verhaal en gelukkig kunnen we jou helemaal plat knuffelen over 3 weken in Helden.
    We zijn héél blij je dan weer te zien.
    XX-jes van ons