Van Peru naar Chili

21 december 2017 - San Pedro De Atacama, Chili

Hola!

Daar ben ik weer met een nieuw verhaal.

Ik was gebleven in Cusco, waar we Machu Picchu hadden bezocht. De dag erna sliepen we lekker uit, want tijdens onze MP-trek moesten we elke dag erg vroeg op. Wel boekten we een trip naar de Rainbowmountains voor de volgende dag. Je moet er weer even voor klimmen tot 5100 meter, maar dan wacht er ook iets prachtigs op je: bergen met 7 kleuren!

Viel dat even tegen.

Het had de hele nacht gesneeuwd, waardoor we ongeveer 1 kleur konden onderscheiden: wit! En daar loop je dan 2 uur voor omhoog en daar sta je dan om 02.45 uur voor op. Gelukkig was de weg ernaartoe wel weer prachtig. Ik blijf me verbazen over hoe mooi het hier overal is. Deze keer werden we weer getrakteerd op mooie bergen, beekjes en heel veel alpaca's. De lunch die we erna kregen was de beste tot nu toe. Een buffet met de meest heerlijke versgemaakte dingen. Yum! Onderweg was er nog een vrouw in de bus niet goed geworden door de kou en hoogte, ze moest aan de zuurstof. De gidsen vroegen wel telkens hoe het met je ging, want als je hoofdpijn had moest je een of ander goedje inademen wat heel sterk was. En er stond een emergencycar klaar voor als iemand niet goed werd door de hoogte. Hebben we nog nergens gezien terwijl we al vaker zo'n tours gedaan hebben.

De dag erna hebben we lekker gerelaxed. Eerst las ik op het dakterras een boekje en daarna ben ik de stad ingegaan om even wat dingen in te kopen en gewoon te slenteren. Aan het einde van de dag kwamen we er plots achter dat er tussen kerst en oud en nieuw geen goede tours naar de zoutvlaktes in Bolivia gaan, precies als wij er verwachten te zijn. Daarom moesten we onze planning omgooien. Omdat Chayenne graag naar Sucre wil en ik liever meer tijd in Argentinië of Chili doorbreng, besloten we alleen verder te gaan.

Met dolfijnen zwemmen
Ik ging naar La Paz, de hoofdstad van Bolivia (het vierde land!) van waaruit ik het vliegtuig naar Rurrenabaque nam. Daar stond een 3-daagse pampastour door de Amazone op me te wachten. Het stortregende toen we aankwamen, maar de volgende dagen was het hot and humid. We gingen slangenjagen (onze gidsen vingen een anaconda en cobra!), Piranha vissen (ik ving er twee!), dieren spotten op de rivier en zwemmen met dolfijnen. Wat zo ongeveer betekent dat je in het water bent als de dolfijnen 20 meter verder zijn. Maar heerlijk om even af te koelen, en je kon even niet gestoken worden door de muggen. Want wat hebben we daar last van gehad zeg poeh. Ook keken we de zonsondergang en gingen we 's avonds in het donker op de boot om alligators te spotten terwijl de vuurvliegjes ons vergezelden. Zulke mooien momenten! Op de laatste dag zelf waren de vluchten naar La Paz volgeboekt waardoor ik en de meerderheid van de groep gedwongen werden in Rurrenabaque te blijven. Oh wat erg, aan het zwembad chillen en biertjes drinken. Heerlijk! We spraken af dat we de 18e in Uyuni zouden zijn zodat we samen een tour naar de zoutvlaktes kunnen maken.

Het slagenjagen was trouwens ook wel een dingetje want je liep met je laarzen in een moeras met veel water en modder, waar krokodillen, dodelijke slangen en zelfs giftige kikkers langs je heen slopen. Superspannend, vooral toen de gidsen de slangen weer vrij lieten nadat iedereen die wilde hem had vastgehouden. Hard wegrennen kon kon je niet want de modder bleef aan je laarzen zuigen. Intussen vertelden de gidsen dat er een keer een meisje was aangevallen door een krokodil daar, omdat ze wat van de route afweek. Achteraf vertelden ze doodleuk dat het een grapje was. Maar het zou net zo goed werkelijkheid kunnen zijn. Van andere groepen hoorden we wel leipe verhalen, zo waren er piranhas en krokodillen gespot tijdens het zwemmen en is een van onze gidsen een paar dagen later ontslagen omdat hij dronken was en iemand sloeg.

Dode lama's
In de tussentijd heb ik wat rondgekeken in La Paz, een dokter opgezocht die voedselvergifting constateerde, thee gedronken met wat mensen, een leuk koffiebarretje opgezocht en gerelaxt. Ook ging ik met iemand naar de witchmarket. Daar verkopen ze allemaal offerdingen enzo, waaronder kleine dode lama's. Het schijnt zo te zijn dat lama's maar 1 kind per keer kunnen krijgen, maar er vaak broertjes of zusjes zijn die dood geboren worden. Mensen brengen die lijkjes dan naar de heksenmarkt. Hier worden ze verkocht als onderdeel voor een offer. Als een familie een offer wil doen, kopen ze kleine vormpjes in de vorm van wat ze wensen, zoals een biljet voor meer geld etc. Samen met de lama steken ze dat in de fik. De overblijfselen van de lama worden onder hun huis begraven. Best wel bizar om die dode dieren daar zo te zien hangen op de markt. En dat gebeurt elke eerste week van de maand. De receptiejongen van mijn hostel vertelde ook dat ze dat met zwervers doen. Als deze dood gevonden worden, worden ze gecremeerd en worden de resten verspreid. Elk blok in de stad heeft een lijk. Ze bouwen daar dan een gebouw op.

Milkyways en galaxy's
Van de aangename temperatuur in La Paz nam ik, samen met 4 andere bekenden, de nachtbus naar Uyuni. Daar gebroken aangekomen, dook ik eerst een paar uurtjes het bed in. Vervolgens regelden we een tour naar de zoutvlaktes voor de volgende 3 dagen. Dat was ongelofelijk gaaf. Landschappen die elke keer veranderden, van geisers tot sneeuw, van mooie meren tot prachtige bergen. De eerste nacht sliepen we in een zouthotel waar de muren en bedden en alles van zout was, zelfs de vloer was bezaaid met zout. De tweede nacht sliepen we in een hostel met het beste uitzicht ooit, midden in de ruwe natuur van Bolivia. Het lag op 4300 meter en het was er ijskoud, maar de hotsprings waren heerlijk. Vanaf hier bekeken we de sterren en de milkyway en er waren zelfs nog 2 galaxy's te zien en vallende sterren. Er was een man die met een laserstraal alles uitlegde. Supergaaf!

Op naar Chili
De 4WD zette ons af aan de Chileense grens, vanwaar we de bus namen. Nu zitten we te relaxen in ons hostel. Weer in een ander land, zo raar. Vanavond gaan we sterren kijken met telescopen op een donker plekje in de woestijn. Morgen of overmorgen willen we een fiets huren hier in de buurt. En daarna kerst vieren!

1. Tonnie:
    1 januari 2018
    WOW Cusco en dan het Machu Picchu bewonderen....één van de 7 wereldwonderen!!! FANTASTISCH
    De lieve en mooie Alpaca's
    Alle schitterende natuurkleuren etc etc
    DE Amazone en dan die joekel van een slang vasthouden!!......en het doorkruisen van al die landen met hoogtepunten.....gelukkig georganiseerd met gidsen.... Uyuni de zoutvlaktes ....Geweldig ......het is een prachtig avontuur wat beleeft....
    nu even gaan genieten bij An en Karel in
    Chili, in Pichilemu.

Geniet ervan lieverd
    XX-jes van ons
  2. Anja Gerstmans:
    4 januari 2018
    Hola Lian....!
    Hier een klein episteltje van Anja, . Tonnie's zusje...😄
    Wat een geweldige belevenissen zeg,...geweldig!!ik hou het een beetje bij, maar zo zie je maar,... Een hele boel indrukken,verschillende temperaturen,...mooie mensen ontmoeten,.. Allelei gerechten proeven,.... Zal ook allemaal heel kleurrijk zijn wed ik!!
    En wat leuk naar Anne & Karel.. Superleuk,... Die zijn goed bezig daar,en kunnen jullie hulp goed gebruiken!! 💜

Nu Lian,hou je goed, en tot schrijf ze!!
    Groetjes Anja 😄