Machu Picchu!

5 december 2017 - Cuzco, Peru

Hi,

We zijn nu in Cusco in Peru. Inmiddels ben ik al over de helft van mijn Zuid-Amerika-avontuur. De weken vliegen voorbij, en nu ik over de helft ben natuurlijk helemaal.

Ik was met mijn verhaal gebleven in Huaraz, een stadje midden in de bergen op 3000m ik het noorden van Peru. Daar hebben we een dag geshopt en zijn we twee dagen op avontuur geweest. We gingen een dag naar de Pastoruri gletsjer, een van de meest makkelijk bereikbare gletsjers ter wereld. Je moet ervoor naar 5100 meter hoogte (met de auto gelukkig, en 200 meter hebben we per paard gedaan) maar dan heb je ook wat. Voor het eerst in mijn leven zoveel ijs van dichtbij geweest. Zo gaaf zeg!

De dag erna nog zo'n bucketlistitem: laguna 69. Een prachtig blauw meer op 4700 meter hoogte. We moesten 700 meter stijgen per voet, dus dat was een aardige klim en al helemaal op die hoogte. Maar niet voor niks want wat was dat MOOI! Aan al die foto's op internet is dus niks gelogen want het is echt zo mooi blauw, door de mineralen die erin zitten. En dan die besneeuwde bergen op de achtergrond, echt een van de mooiste plekken die ik ooit gezien heb. De weg ernaartoe is ook fantastisch. Na elke hoek ontplooide zich weer een ander landschap, met wilde koeien, meertjes, beekjes, watervallen en bergen. Het leek alsof we op een filmset van Lord of the Rings liepen ofzo.

Wereldstad
De dag erna namen we de bus naar Lima. Deze stad met 11 miljoen inwoners is de derde grootste stad van Zuid-Amerika. Toen we kwamen aanrijden, reden we langs de achterwijken in de duinen. Toen we de stad inreden werden we overweldigd door grote bedrijven en prachtige koloniale gebouwen. 'S avonds genoten we van Maracuya Sour, een zoete variant op de Pisco Sour, de typische Peruaanse drank.

De dag erna deden we de free walking tour, hebben we wat rondgelopen door de stad en gingen we voor 1 euro naar de bioscoop. De dag erna namen we de bus naar Ica, een stadje 5 uur ten zuiden van Lima. In Ica hadden we een heerlijk hostel wat meer leek op een hotel. Hier hadden we een eigen kamer met tweepersoonsbed én tv met Netflix. We zijn nog een extra nachtje gebleven omdat de kamer zo heerlijk was en we hebben dus 2x een filmavondje gehouden. Overdag namen we de tuktuk naar Huacachina. Dit is een soort oase in de woestijn waar we gingen sandboarden en buggyrijden. Erg leuk! 'S avonds genoten we weer van een Maracuya sour en Pisco sour en bestelden we een afhaalpizza. De dag erna hebben we helemaal niks gedaan, behalve wat geskyped en gerelaxed. 'S avonds namen we de nachtbus naar Arequipa.

Condors spotten
Nadat we aangekomen waren, gingen we na een paar uurtjes rusten op zoek naar een touroperator voor de volgende dag en keken we nog wat rond in het stadje. We werden 's nachts om 03.00 opgehaald om naar de Colca Canyon te gaan. Deze canyon is 1,5 kilometer dieper dan de Grand Canyon. Om 07.00 uur gingen we ontbijten, waarna we een wandeltocht van 7 uur voor de boeg hadden. Gelukkig grotendeels omlaag! Rond 4 uur kwamen we in ons hostel in het dal, genaamd Oasis. Het was ook echt een oasis, het lag prachtig met allemaal kleurrijke bloemen en een zwembad. 'S avonds nog een biertje gedronken en na het avondeten doken we direct het bed in.

Wollige alpaca's
De dag erna moesten we namelijk om 05.00 paraat staan voor 3.5 uur hiken, maar dan weer omhoog. We gingen pas ontbijten nadat we boven waren, omdat je door de hoogte kan gaan overgeven als je in korte tijd met een volle maag naar boven loopt. Vervolgens chillden we een uur in natuurlijke hotsprings. We stopten nog op verschillende plaatsen, waaronder om in de verte een actieve rokende vulkaan te zien. Onderweg kwamen we kuddes alpaca's tegen. Deze wollige dieren zijn vooral heel schattig als ze rennen!

De dag erna besloten we nog een dag bij te komen en door Arequipa te slenteren, om vervolgens 's avonds de nachtbus te nemen naar Cusco. Hier hebben we de stad bekeken en vooral rustig aangedaan, iets wat ook wel nodig is op 3400 meter hoogte. Ook boekten we een trip naar Machu Picchu, een van de zeven wereldwonderen die je natuurlijk niet kunt missen als je in Peru bent. Je kunt de klassieke Incatrail doen, waarbij je dezelfde route doet als de Inca's vroeger liepen. Maar er zijn ook alternatieve routes. Wij deden de jungle trek, een 4-daagse veelzijdige trip met op de laatste dag een bezoek aan Machu Picchu.

Raften en mountainbiken
Op dag één begonnen we met mountainbiken, je had een heel pak aan met helm en kniebeschermers en alles. Je ging over een asfaltweg in de bergen met fantastisch uitzicht. En alleen maar bergaf. Erg leuk was dat. Na de lunch gingen we raften. Het was inmiddels een uur of 5 voordat we startten en het begon te regenen en het onweerde, maar what the hell. Alsof dat hier wat uitmaakt. Het was voor het eerst dat ik het deed en het was fantastisch. Alleen de omgeving al, laat staan het raften zelf. Verschillende keren doorweekt geraakt en er was een boot omgeslagen, maar wat was dat gaaf zeg. Op het laatst gingen er een paar jongens van onze boot het water in want dat mocht gewoon. In een heftig stromende rivier, terwijl we hun hoofden met onze peddels raakten, ze onder de boot terechtkwamen en ze achteraf zeiden dat ze het toch wel eng vonden. Kan gewoon! Daarna hebben we getelaxt in een sauna.

Ziplinen over de rivier
De volgende ochtend na een pancake en omeletontbijt begonnen we aan een wandeling van 7 uur. Onderweg stopten we op veel plaatsen. Zo kregen we onder andere uitleg over de lokale snacks en shotjes en hebben we na de lunch nog drie kwartier in de hangmat siësta gehouden. Daarna liepen we nog een aantal uur en aan het eind van de dag hebben we nog 1,5 uur in natuurlijke hotsprings gechilld waarna we in een restaurantje genoten van eten en een Inca Sour, een zoete (!) Lokale cocktail. De dag erna gingen we ziplinen. De lijnen gingen iets sneller dan in Ecuador waar we het ook gedaan hebben en het uitzicht was wederom fantastisch: bergen, laaghangende wolken, veel groen en een stromende rivier onder je. Ook mochten we een lijn al op de kop hangend naar de overkant. Dat was erg gaaf en ook een beetje eng. Maar de grootste uitdaging was een superlange smalle en wiebelende loopbrug waar je naar de overkant kon lopen. Met z'n allen ga je er tegelijk op, waardoor de brug nog meer wiebelt en hij soms half kantelt. Hoe eng was dat, blij dat ik aan de overkant was maar uiteraard wel blij dat ik het gedaan heb. Daarna gingen we nog een aantal uur wandelen tot aan het volgende hostel. De rest van de middag konden we relaxen in Aguascalientes, een gezellig maar toeristisch dorpje van waaruit je Machu Picchu gaat. We moesten 3 uur langs en op het spoor lopen om er te komen. Maar eerst hadden we 's avonds nog het laatste avondmaal met de groep. We moesten om half 4 opstaan dus laat werd het echter niet.

Machu Picchu!
De volgende dag was het zover: het bezoek aan een van de zeven wereldwonderen, Machu Picchu. Om 6 uur in de ochtend kregen we een rondleiding na een klim van een uur, waarna we nog 3 uur zelf konden rondlopen. Dankzij het regenseizoen was het supermistig en regende het, maar gelukkig trokken later de wolken weg en ging de zon zelfs schijnen! De foto's op Google liegen er niet om, het uitzicht is fantastisch. Het is erg leuk om na zo'n vierdaagse trip uiteindelijk bij het eindpunt aan te komen.

Morgen gaan we even een dagje bijkomen, daarna waarschijnlijk een dag naar de Rainbowmountains en daarna weten we nog niet. Over een paar dagen zijn we in Bolivia. Zo raar!

1. Tonnie:
    6 december 2017
    Machu Picchu is op internet al geweldig maar in het écht een bezoek aan een van de zeven wereldwonderen te kunnen bezichtiging is helemaal FANTASTISCH en WOW dat uitzicht....
    Je bucketlist gaat goed zo 👍 TOPPIE 👌 véél liefs uit Helden van George en Tonnie 😘😘
  2. Sabrina:
    6 december 2017
    Hee Lian, super leuk om te lezen dat jij het ook zo mooi en indrukwekkend vond als wij! Al die herkenbare verhalen, en vooral die brug ja! Dat is nog enger dan ziplinen he :P. haha. Geweldig! Hopelijk ga je nog een hele hoop andere mooie dingen zien en ontdekken maar daar twijfel ik eigenlijk niet aan. ENJOY!!