De eerste paar dagen

25 september 2017 - Bogotá, Colombia

Hola!

Na anderhalve week wordt het tijd om mijn eerste reisverhaaltje te schrijven. Ik ben op dit moment in een hostel in Santa Marta, in het noorden van Colombia. We zijn pas een dag of 11 onderweg en het voelt al zoveel langer.

De eerste bestemming was Bogota, de hoofdstad van Colombia. Daar hebben we vooral rustig aan gedaan en wat rondgeslenterd in het (veilige) gedeelte van de stad. We hadden nog last van een jetlag en moesten wat wennen aan de hoogte, waardoor we weinig energie hadden. Samen met wat Israeliers zijn we de Monserrate opgegaan, een berg van waar je een heel mooi uitzicht hebt over de stad. We moesten daarvoor door de onveilige wijk (die helemaal niet onveilig voelde, er waren heel veel mensen op straat), dus het was fijn dat de Israeliers erbij waren. Bogota is niet zo'n leuke stad, er is geen sfeer en bovendien was het er koud! Na drie nachten zijn we naar Cartagena gevlogen, een stad in het noorden. Daar was het bloedheet en heel benauwd. Deze stad heeft een hele gekleurde binnenstad en het was erg leuk er rond te kijken. 's Avonds hebben we rondgehangen rondom het Plaza Trinidad, vlakbij ons hostel. Hier was altijd iets te doen, zangers, Michael Jackson imitators, dansers etc.

Parelwitte stranden

We zijn ook een dag naar Playa Blancas geweest, een supermooi strand met azuurblauw water en fijn wit zand. Eigenlijk zouden we naar een eilandje gaan vanuit daar om te snorkelen, maar de boot die ging was veel te zwaar beladen met mensen. Er gingen zelfs mensen vanaf omdat ze het niet meer verantwoordelijk vonden, en maar vol blijven laden die boot. Wij zijn uiteindelijk ook niet ingestapt, maar hebben lekker de hele dag gerelaxed en genoten van het gratis uurtje bacootjes drinken.

Daarna pakten we de bus naar Santa Marta, een grote stad verder naar het noorden. Daar bezochten we samen met andere mensen uit het hostel een rooftopparty met zwembad op een ander hostel. Er was een bandje dat liedjes deed van onder andere Buena Vista Social Club, heerlijk!

Hangmat met jungleview

Vervolgens de bus genomen naar een ecohostal Rio Piedra, een waar resort. Voor zo'n 7,50 euro per nacht konden we daar chillen in onze eigen bungalow met 2 2-persoonsbedden en eigen jungleview vanuit de hangmat. Na twee dagen relaxen gingen we terug naar Santa Marta, naar een ander hostel met 2 jacuzzi's op het dak. 's Avonds wat gedronken met een Brits stelletje en de volgende dag pakten we samen met hen de collectivo naar Minca. Hier is een populair hostel met een grote hangmat. Je moest vanuit Minca nog zo'n 40 min achterop de motobike bij een local die je naar boven bracht. Ik had nog zo mijn bedenkingen (ik had een veel te grote helm en Chayenne had er helemaal geen), maar we hebben het gered. Wat was dat fantastisch! Slipperige zandwegen omdat het er de helft van de dag regent, een heerlijk ritje in de jungle met af en toe een mooi uitzicht.

Hangmat met jungleview XL

Het hostel zelf leek meer op een studentenhuis dan een chillhostel, maar het had wel weer toiletten met jungleview en overal waren leuke paadjes waar weer reuzachtige hangmatten opdoken. De ligging was echt geweldig, midden in jungle, wat een uitzicht! Het was alleen freezing cold, wisten wij veel dat het zoveel zou afkoelen. We hadden alleen zomerkleding bij ons, maar we waren niet de enige. Veel mensen waren aan het koukleumen. Gelukkig kon het bier daar wat aan veranderen. De hangmatten zijn trouwens wel echt van Colombiaanse kwaliteit. Er was een meisje doorheen gevallen en ze had haar arm gebroken. Gistermorgen hadden ze pas het net vervangen. Vanmorgen bij het uitchecken zagen we ook pas dat er een formulier op de balie was neergelegd waarop stond dat het je eigen risico was als je op de hangmatten ging, maar je kon nu ineens ook een verzekering afsluiten voor 1,50 euro ofzo per dag.

Vanmorgen hebben we de tocht naar beneden lopend gedaan. Echt 5 minuten voordat het ging regenen kwamen we weer in Minca aan. Daar hebben we bij een panaderia een ciabatta met kaas en jus d'orange gedronken. Aangezien het nog steeds regende, hebben we maar weer de bus terug naar Santa Marta genomen, waar onze backpacks stonden.

Daar ben ik nu. Vanavond even relaxen en misschien genieten van een tweede welkomstdrankje in dit hostel. Morgen willen we de bus nemen naar Tayrona National Park, waar we een nacht blijven slapen.

Adios!

1. Gertie Brünken:
    26 september 2017
    Leuk, wat een avontuur
  2. Tonnie:
    27 september 2017
    Jij geniet met volle teugen en dat lezen we graag! Die hangmatten zijn niet allemaal nieuw dat had ik op internet al gezien....maar het uitzicht is onbetaalbaar!
    Gertie zei dat je een reisverhaal had geschreven en heeft de link doorgestuurd vanochtend, dus wist ik het ook (ik kreeg niet automatisch bericht van je reislogger) en ging gauw lezen wat je geschreven had.
    Dikke knuffels van ons
  3. George:
    27 september 2017
    Hoi Lian,

In een paar dagen heb je alweer veel gezien en wat een 'view' vanaf de hangmat!!
    Als ik het op de foto goed zie gaat de roomservice in Columbia wel erg ver; komen zelfs lang bij de boot ;-)

Ben weer benieuwd naar de volgende editie van je reisverslag.

Groetjes vanuit een nog zonnig Noord-Limburg.